Refleksi dan Pengalaman tentang Blended
Learning
Secara rumusnya, sepanjang 5 minggu yang saya telah
belajari atau menonton video tentang blended learning (BL) dapati model ini
merupakan gabungan keunggulan dari traditional (face to face) hingga secara
virtual. BL ini telah menggabungkan pelbagai cara penyampaian, pengajaran dan
pembelajaran dalam memperkenalkan pelbagai media yang unggul dan sesuai
digunakan oleh pengajar dan siswa. BL juga merupakan gabungan pengajar secara bersemuka
dalam talian atau sebagai interaksi sosial. Sebagai contohnya instruksi berbasis web, streaming
video, audio, komunikasi sinkron dan asychronous,
dan
sebagainya dengan tradisional, iaitu secara bersemuka.
Sebelum ini, saya sebagai guru memang
sentiasa meggunakan kaedah “Chalk and
Talk” dan menggunakan Slaid PowerPoint serta Frog VLE dalam pengajaran dan
pembelajaran (PdPc). Bagi saya sebagai guru juga kena memahami kandungan dan tujuan
hasil pembelajaran, malah menggunakan atau mengaplikasikan teknologi dalam PdPc
supaya dapat menarik minat pelajar dalam kandungan yang belajar. Namun, saya tidak
banyak sangat meneroka secara mendalam tentang teknologi yang terkini dan
sesuai digunakan dalam PdPc saya. Bukan ini sahaja, pelajar hanya dibenarkan
menyelesaikan masalah dalam buku atau rujuk buku Teks atau Nota.
Semasa
saya mengaji bidang IT in Education,
saya berpeluang untuk meneroka secara lebih tentang teknologi terutamanya
Blended Learning. Pada minggu pertama, semasa
saya mengakses halaman BL ini, dapati BL ini adalah dalam versi bahasa
Inggeris. Saya memang menghadapi kesukaran dari segi bahasa yang digunakan
malah juga dari segi kekangan masa. Ini kerana pada minggu pertama yang diakses
merupakan minggu peperiksaan dan banyak kerja yang perlu diselesaikan di
sekolah. Jadi, saya hanya boleh akses BL pada waktu malam dan nasib baik pada
masa tersebut, jaringan internet adalah dalam keadaan yang kuat. Dalam modul pertama
ini, saya dapat mengenali BL secara asas yang mana diperkenalkan oleh
Professor Diana Laurillard. BL merupakan satu alat yang digunakan secara
digital seperti mencari maklumat dalam talian, komunikasi secara kumpulan dalam
talian, berkongsi maklumat dalam talian dan sebagainya, malah flesible dan
boleh akses di merata tempat dengan menggunakan Mobile Devide.
Pada
minggu kedua, Professor Neil Morris. Professor
telah memperkenalkan teori pedagogi dan pendekatan pengajaran seperti konstruktivisme,
konstruktivisme sosial dan pembelajaran berasaskan masalah. Melalui video,
saya berpeluang mengetahui pengajar dan siswa tentang bagaimana mereka menggunakan
teknologi digital seperti Nearpod, pakej e-Pembelajaran dan Google Classroom
dalam meningkatkan pengajaran. Pada minggu ketiga,
saya mula menerokai pengetahuan baru tentang Virtual
Learning Environments, digital tools, and Open Educational Resources (OERs). Pelbagai tool telah
diperkenalkan seperti Padlet, Moodle, Youtube or Vimeo, Audacity, Camstudio,
Prezi dan sebagainya. Ini telah meningkatkan pengetahuan saya tentang teknologi
digital dan mengaplikasikan
teknologi ini dalam PdPc saya pada
masa akan datang.
Minggu keempat, modul ini tentang bagaimana teknologi
digital boleh digunakan dalam penilaian dan maklum balas serta perancangan
dalam PdPc kita. Minggu ini, saya telah menghadapi masalah dengan ketidakfahaman
tentang assessment yang hendak dilakukan iaitu A collaborative learning design
for peer review. Dengan bantuannya teknologi dan rakan dan tanpa putus asas,
saya berjaya juga menyiapkan assessment yang diberikan. Pada minggu yang akhir
merupakan penilaian terhadap kita yang
mana kefahaman kita sepanjang minggu yang kita telah belajari dalam BL. Akhirnya,
secara
tidak landsung, saya
dapat
memperluaskan minda dan pengetahuan saya tentang pelbagai
strategi atau kaedah tentang BL dan sesuai mengimplementasikan dalam PdPc.
Kelebihan:
1.
Blended
Learning membenarkan siswa mengaji secara fleksible dari segi
-
masa dan tempat iaitu
pelajar boleh mengaji sama ada di dalam atau luar kelas seperti di rumah,
tempat kerja, semasa dalam perjalanan.
-
Kadar pembelajaran yang
mana membenarkan siswa boleh menonton video atau mendengar penjelasan atau
melakukan ujian secara seberapa banyak yang mereka perlukan dengan panduan
sumber digital.
-
Pelbagai mod pembelajaran yang
mana selain kaedah yang digunakan oleh pengajar, siswa juga boleh melakukan
kerja secara individu, secara kumpulan sosial dalam talian, atau mewujudkan own
blend secara digital, fizikal dan sosial.
-
Tumpuan kandungan yang
relevan dengan pembelajaran siswa
-
Pengajar
dan siswa boleh menggunakan teknologi bantuan
(assistive technologies) dan open educational resources dalam pengajaran
dan pembelajaran secara lebih mudah. Ini dapat membantu siswa akses maklumat
yang mereka perlukan serta merta dalam talian. Bukan ini sahaja, juga dapat
membantu siswa memahami sesuatu topik yang mereka belajar secara visual contohnya
bagi matapelajaran sains (anatomi tubuh manusia)
2.
Mempermudah
dan mempercepat proses komunikasi non-stop antara
pengajar dan siswa.
3.
Pengajaran
dan pembelajaran akan menjadi secara efektif dan berkesan, serta mewujudkan suasana
pembelajaran kendiri dan konvensional.
4.
Tidak
ada sebarang bayaran yang dikenakan kerana model BL ini adalah dalam talian dan
dapat meningkatkan aksesbiliti.
5.
Pengajar
boleh membuat penilaian serta merta berdasarkan
penggredan automatiK yang ditawarkan secara talian.
6.
Siswa
boleh belajar di merata tempat dengan menggunakan mobile
device.
7.
Siswa
yang pasif akan menjadi lebih aktif.
Batasan
1. Memerlukan akses internet yang memadai,
jikalau jaringan kurang memadaikan akan menyulitkan siswa mengikut pembelajaran
kendiri dalam talian.
2. Kurang pengetahuan dalam penggunaan
teknologi.
3. Kepelbagaian media yang diperlukan
seperti kemudahan dan infrastruktur yang tidak sepadan dan sukar digunakan
serta perlu sentiasa kemaskini media supaya sesuai dengan teknologi terkini.
4. Pengajar perlu memiliki pengetahuan
dan kemahiran yang menyeluruh dalam blended learning.
5. Kelengkapan prasarana yang tidak mencukupi
dalam membantu siswa membelajari BL.
6. Pengajar perlu sentiasa menyediakan
material pembelajaran, assessment, melakukan penilaian, menjawab serta
memberikan pernyataan pada forum yang disampaikan oleh siswa dari masa ke
semasa. Ini menyebabkan bebanan dan kekangan masa kepada pihak pengajar.
7. Pengajar memerlukan strategi dan
kaedah pembelajaran dalam memaksimumkan potensi BL.
8. Kurang interaksi antara pengajar
dengan siswa kerana terlalu bergantung kepada teknologi.
Penambahbaikan
1.
BL
ini memerlukan akses internet baru boleh mulakan pembelajaran. Jadi, kalau
boleh wujudkan satu modul BL yang berkaitan secara offline. Ini bukan sahaja
dapat membantu siswa mengakses dengan senang malah mereka juga boleh diakses di
tempat tanpa jaringan internet.
2.
Blended
learning sangat sesuai diaplikasikan dalam kelas. Jadi, penyediaan kemudahan
dan prasarana perlu mencukupi. Pengajar perlu mempunyai kemahiran dalam Bl dan
penggunaan teknologi yang kuat dan sentiasa bersiap sedia menghadapi cabaran
yang mungkin dihadapi.
Bibiografi
Blended Learning Essentials: Getting
Started University of
Leeds diperolehi https://www.
Futurelearn.com/courses
/blended-learning-getting-started/5/todo/18319 pada 30 Okt
2017
Soalan
Perbincangan:
1.
Apa
yang anda akan lakukan dengan pengetahuan dan kemahiran yang telah anda
perolehi selepas BL?
2.
Pada
pendapat anda, apakah BL ini sesuai aplikasi dalam kelas?
3.
Apakah
cabaran yang anda hadapi dalam mengaplikasikan teknologi digital dalam PdPc
anda? Bagaimana anda selesaikan cabaran yang hadapi?
No comments:
Post a Comment